Social Network Burnout en Interaction Overload heten ze. De nieuwste kwalen
van internetgebruikers. Te veel vrienden, te veel contact, te veel
interactie en te veel informatie.
We worden door onze eigen vrienden gebombardeerd met sociale netwerken. Het
onderhouden van al die verschillende profielen op diverse sites verandert
langzaamaan in een dwangmatige dagtaak.
Het overstelpende aantal sociale netwerken maakt de concurrentie
bovendien hevig. Want alleen met een groot aantal gebruikers kan er geld
worden verdiend. Het gevolg via advertentie-inkomsten. De verschillende
sites werven agressief en het probleem verergert.
Uiteraard zijn er initiatieven om orde te scheppen in deze chaos. In de eerste
plaats de zogenoemde sociale ‘aggregators’. Deze bedrijven brengen de
informatie van sociale netwerken samen op één plek of zorgen dat er één
profiel kan gelden voor alle sites. Slim bedacht, maar ook hier is de
wildgroei toegeslagen, waardoor het liedje eigenlijk weer van voren af aan
begint. Hoe schep ik orde in mijn sociale aggregators?
Een grote partij is nodig om eenheid te creëren. Google wil deze taak
wel op zich nemen.
OpenSocial, een initiatief van onder meer Google, wordt daarom vaak genoemd
als oplossing. Met OpenSocial kunnen ontwikkelaars uitwisselbare software
maken voor de aangesloten sociale sites, zoals Google’s Orkut, Plaxo of
Myspace. Tot nu toe deden netwerken dat alleen binnen de eigen muren.
Het voordeel hiervan is dat de hele softwareomgeving en daarmee de netwerken
uiteindelijk onderling uitwisselbaar worden. Het wordt met ander woorden: er
ontstaat één groot netwerk dat elke gebruiker naar believen kan inrichten.
Maar Google is geen filantroop. Het bedrijf wil grip houden op de zaak.
In dat kader werd afgelopen week Google Friend Connect gelanceerd. Dit zou
betekenen dat doodgewone sites kleine sociale netwerken worden. Op Z24 zou
dan een klein venster komen met alle leden van het Z24-netwerk.
Die leden kunnen hun vrienden van bestaande netwerksites Myspace, Orkut, Plaxo
en Hyves weer uitnodigen. Het venster draagt het merk Google. Anderen, zoals
Mybloglog, doen hetzelfde. Maar het merk Google is vele malen sterker.
Hyves kan dankzij Friend Connect sites en gebruikers aanspreken die het anders
nooit zou bereiken. Maar in ruil daarvoor moeten ze wel in Google’s
programma opereren. Daardoor vervangt Google grotendeels het merk Hyves. Een
ander nadeel, is dat profielen worden opengesteld.
De grootste netwerksite ter wereld, Facebook, ziet Google’s
initiatieven niet zitten. Deze partij werkt niet mee aan zowel OpenSocial
als Friend Connect.
Die keuze van Facebook is logisch. De waarde van het bedrijf ligt grotendeels
in zijn miljoenen profielen, vergelijkbaar met het klantenbestand van een
bedrijf. Facebook houdt begrijpelijkerwijs zijn ‘klanten’ liever binnen de
virtuele muren van het bedrijf.
Facebook heeft bovendien zijn eigen ontwikkelplatform, vergelijkbaar
met OpenSocial. Het bedrijf hoopt zijn site op deze manier snel te
verbeteren en te verrijken, waardoor gebruikers hem als de belangrijkste
netwerksite gaan zien.
Er is een sterke overeenkomst met zoekmachines. Een paar jaar geleden was er
nog een wildgroei met Ilse, Altavista, Lycossearch, MSNSearch, AOL, Yahoo en
Google. Nu is eigenlijk alleen Google over. Hetzelfde probeert Facebook te
bereiken in zijn eigen branche.
Zo onlogisch is dit streven van Facebook niet. Veel gebruikers zijn de
wildgroei zat en besluiten zich toe te leggen op twee, hoogstens drie,
netwerksites waar ze zich thuis bij voelen. Facebook wil in ieder geval een
van die toonaangevende merken worden. Je merk onderbrengen in Friend Connect
helpt dan niet.
Even begrijpelijk is het antwoord van Google. Die partij kon de
zoekmachine-strijd mede winnen omdat de tegenstanders stug op hun eigen
eilandje bleven werken. Het bedrijf ziet in dat zijn eigen sociale site
Orkut niet groot en sterk genoeg is. Google wil, met zichzelf als
aanvoerder, daarom de kennis van al die sociale netwerken onder één vlag
verenigen. OpenSocial moet dit bewerkstelligen.
Yahoo steunt Google’s OpenSocial, terwijl Microsoft een klein stukje van
Facebook bezit. Al langer gaat het gerucht dat Microsoft Facebook volledig
wil kopen.
Voorman van Facebook Mark Zuckerberg wil vooralsnog niet van een
overname weten. Hij lijkt bang dat het merk Facebook wordt opgeslokt door
een groter concern, in dit geval Microsoft.
Geen Microsoft versus Google dus, maar vooralsnog vooral Facebook tegen
Google. En wat doet Microsoft? Het bedrijf heeft met LiveID een enorm
ledenbestand maar zoekt nog naar manieren om dit te benutten. Facebook zal
waarschijnlijk daarin een grote rol gaan spelen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl